Denna artikel förklarar hur fälten i den portugisiska SAF-T-standarden mappas till RetailForce DOM.
Den XML-datastruktur som beskrivs nedan följer den som beskrivs i förordning 302/2016 och efterföljande publikationer.
Om fält är obligatoriska i SAF-T (PT) görs de även obligatoriska i RetailForce DOM.
Följande tabeller genereras för närvarande inte av RetailForce
- Kontokodstabell (GeneralLedgerAccounts),
- Leverantörstabell,
- Bokföringsposter (GeneralLedgerEntries),
Header
Informationer i headern i SAF-T härrör huvudsakligen från stamdata i konfigurationen.
| Fältnamn SAF-T (PT) | RetailForce DOM | Mandat | Anmärkningar | Format | Exempel | |
| <AuditFileVersion> | - | ja |
Aktuell version av XML-schemat Värdet är definierat (hårdkodat) i RetailForce-releaseen |
Text 10 | 1.04_01 | |
| <CompanyID> | Företagets identifieringsnummer | ja | Företagets registreringsnummer | Text 50 | 513076549 | |
| <Skatteregistreringsnummer> | Företagets skattenummer | ja | Portugisiskt NIF (utan mellanslag eller landskod) | Int 9 | 513076549 | |
| <Skatteräkningsgrund> | - | ja |
Villkorlig inställning i konfigurationen:
|
Text 1 | R | |
| <Företagsnamn> | Företagsnamn | ja | Skattebetalarens företagsnamn | Text 100 | XYZ Retail | |
| <Företagsnamn> | n.a. | nej | Skattebetalarens företagsnamn | Text 60 | Bästa butik | |
| <Företagsadress> | Företagsadress | ja | Skattebetalarens adress | - | ||
| <Byggnadsnummer> | - | nej | Text 10 | 85 | ||
| <Gatunamn> | Företagsadress.Gata | nej | Text 200 | R. de Belém | ||
| <Adressdetalj> |
Företagsadress.Gata + Företagsadress.StreetNumber |
ja |
Måste innehålla
om tillämpligt |
Text 210 | R. de Belém, 100 | |
| <Stad> | Företagsadress.Stad | ja | Text 50 | Póvoa de Santa Catarina | ||
| <POSTALCODE> | Företagsadress.PostalCode | ja | Text 8 | 3140-584 | ||
| <Region> | n.a. | nej | Text 50 | |||
| <Land> | Hårdkodat "PT" | ja | Text 2 | PT | ||
| <Räkenskapsår> | Räkenskapsårets startmånad | ja | beräknat utifrån FiscalYearStartMonth | Int 4 | 2026 | |
| <Startdatum> | fromDate | ja |
Startdatum för filperioden (StartDate) Exportera "fromDate" |
Datum | 2026-02-01 | |
| <EndDate> | UntilDate | ja |
Slutdatum för filperioden (EndDate) Exportera "UntilDate" |
Datum | 2026-02-28 | |
| <CurrencyCode> | CashRegister.CurrencyIsoCode | ja | Ange standardvaluta – "EUR" | Text 3 | EUR | |
| <DATECREATED> | Aktuellt datum då exporten skapades | ja | Datum då SAF-T (PT) skapades | Datum | 2026-10-08 | |
| <TaxEntity> | StoreNumber | ja | Den enhet som den genererade filen avser måste anges | Text 20 | Sede | |
| <Produktföretagets skatte-ID> | ja | Programvarutillverkarens NIF | Text 20 | 503140600 | ||
| <Programvarucertifikatnummer> | ja | Certifikatnummer som tilldelats den enhet som producerar programvaran, i enlighet med förordning nr 363/2010 av den 23 juni. | Int | 9999 | ||
| <Produkt-ID> | Cashregister.Programvara.Varumärke+'/'+Cashregister.Programvara.Programvaruföretag | ja |
Namnet på den applikation som genererar SAF-T (PT). Programvarans kommersiella namn och namnet på tillverkaren i formatet ”Programvarans namn/Namnet på företaget som tillverkar programvaran”. |
Text 255 | SuperPOS/ABC Software | |
| <Produktversion> | CashRegister.Software.Version | ja | Versionen av det program som skapar filen måste anges. | Text 30 | 1.11.2 | |
| <HeaderComment> | ej tillämpligt | nej | ||||
| <Telefon> | ej tillämpligt | nej | ||||
| <Fax> | ej tillgängligt | nej | ||||
| <E-post> | ej tillämpligt | nej | ||||
| <Webbplats> | ej tillgänglig | nej | ||||
Huvudfiler
Huvudfilerna innehåller de faktiska fakturauppgifterna.
Kundtabell
Kundtabellen genereras utifrån data som ingår i dokument (fakturor, kvitton, ...).
| Fältnamn SAF-T (PT) | RetailForce DOM | Mandat | Anmärkningar | Format | |
| <CustomerID> |
Om Partner.IsBusiness: true
Om Partner.IsBusiness: false
|
ja |
Unikt kund-ID (CustomerID) Det får inte finnas mer än en post med samma CustomerID i kundlistan. När det gäller slutkonsumenter ska en generisk kund skapas med beteckningen ”Slutkonsument” (”Consumidor final”). |
Text 30 | |
| <AccountID> |
Eftersom inga bokföringsuppgifter (generalLedger) anges ska värdet ”Okänt” användas ”Desconhecido” |
ja |
Kontokod (AccountID) Kundens löpande konto i den bokföringsmässiga kontoplanen måste anges, om det har definierats. I annat fall måste fältet fyllas i med beteckningen ”Okänt” (”Desconhecido”). |
Text 30 | |
| <CustomerTaxID> |
Om IsBusiness: true:
Om IsBusiness: false:
|
ja |
Kundens skatteidentifikationsnummer (CustomerTaxID) Detta måste anges utan landskod. Den generiska kunden, som motsvarar den angivna ”slutkonsumenten” (”Consumidor final”), måste identifieras med skattenummer ”999999990”. |
Text 30 | |
| <CompanyName> |
Om IsBusiness: true:
Om IsBusiness: false:
|
ja |
Företagsnamn (CompanyName) Den generiska kunden ska identifieras som ”Slutkonsument” ("Consumidor final"). |
Text 100 | |
| <Kontakt> | nej | Namn på kontaktperson på företaget (Contact) | Text 50 | ||
| <BILLINGADDRESS> | ja |
Fakturaadress (BillingAddress) Motsvarar adressen till huvudkontoret eller den fasta verksamheten inom det nationella territoriet. |
Ej tillämpligt | ||
| <BuildingNumber> | nej | Fastighetsnummer (BuildingNumber) | Text 20 | ||
| <Gatunamn> | Partner.Gatu | nej | Gatunamn (StreetName) | Text 200 | |
| <Adressdetalj> |
Partner.Gata + Partner.StreetNumber "Desconhecido" används om IsBusiness: false och ingen adress anges |
ja |
Detaljerad adress (AddressDetail) Måste innehålla gatunamn, fastighetsnummer och våning, om tillämpligt. Måste fyllas i med beteckningen ”Okänd” (”Desconhecido”) i följande situationer:
|
Text 210 | |
| <Stad> |
Partner.City ”Desconhecido” används om IsBusiness: false och ingen adress anges |
ja |
Plats (stad) Fältet måste fyllas i med beteckningen ”Okänd” (”Desconhecido”) i följande situationer:
|
Text 50 | |
| <POSTALCODE> |
PostalCode ”Desconhecido” används om IsBusiness: false och ingen adress anges |
ja |
Postnummer (PostalCode) Fältet måste fyllas i med beteckningen ”Okänt” (”Desconhecido”) i följande situationer:
|
Text 20 | |
| <Region> |
Om angivet:
|
nr | Distrikt | Text 50 | |
| <Land> |
Partner.CountryCode konverterad till ISO 3166 ALPHA-2 "Desconhecido" används om IsBusiness: false och ingen adress anges |
ja |
Om uppgiften är känd ska den fyllas i enligt ISO 3166 – 1-alpha-2. Det måste fyllas i med beteckningen ”Okänt” (”Desconhecido”) i följande situationer:
|
Text 12 | |
| <ShipToAddress> | ingår om partner.addressType: [2] = DeliveryAddress anges | nej |
Leveransadress (ShipToAddress) Om fler än en referens krävs kan denna struktur genereras så många gånger som behövs. |
Ej tillämpligt | |
| <BuildingNumber> | n.a. | nej | Byggnadsnummer (BuildingNumber) | Text 10 | |
| <Gatunamn> | gata | nr | Gatunamn (StreetName) | Text 200 | |
| <Adressdetalj> |
gata + streetNumber |
ja |
Detaljerad adress (AddressDetail) Måste innehålla gatunamn, fastighetsnummer och våning, om tillämpligt. Måste fyllas i med beteckningen ”Okänt” (”Desconhecido”) i följande situationer:
|
Text 210 | |
| <Stad> | stad | ja |
Plats (stad) Fältet måste fyllas i med beteckningen ”Okänd” (”Desconhecido”) i följande situationer:
|
Text 50 | |
| <POSTALCODE> | PostalCode | ja |
Postnummer (PostalCode) Fältet måste fyllas i med beteckningen ”Okänt” (”Desconhecido”) i följande situationer:
|
Text 20 | |
| <Region> | gemenskap | nr | Distrikt | Text 50 | |
| <Land> | CountryCode konverterad till ISO 3166 ALPHA-2 | ja |
Om uppgiften är känd ska den fyllas i enligt ISO 3166 – 1-alpha-2. Det ska fyllas i med beteckningen ”Okänt” (”Desconhecido”) i följande situationer:
|
Text 12 | |
| <Telefon> | n.a. | nej | telefon | Text 20 | |
| <Fax> | ej tillgängligt | nej | fax | Text 20 | |
| <E-post> | ej tillgängligt | nej | Företagets e-postadress | Text 254 | |
| <Webbplats> | ej tillgänglig | nej | Företagets webbadress | Text 60 | |
| <SelfBillingIndicator> | Självfakturering stöds inte i RetailForce, ange alltid ”0”. | ja |
Indikator för självfakturering (SelfBillingIndicator) Indikator på att det finns ett avtal om självfakturering mellan kunden och leverantören. Fältet ska fyllas i med ”1” om det finns ett avtal och med ”0” (noll) om det inte finns något avtal. |
Int | |
Produkt-/tjänsttabell
| Fältnamn SAF-T (PT) | RetailForce DOM | Mandat | Anmärkningar | Format | |
| <ProductType> |
positions.ItemType Vid tilläggsskatt:
Vid depositioner:
Mappning:
Fraktkostnader stöds för närvarande |
ja |
Produkt- eller tjänsteindikator (ProductType) Måste fyllas i med: ”P” – Produkter; ”S” – Tjänster; ”O” – Övrigt (t.ex. fraktkostnader, mottagna förskott eller avyttring av tillgångar); ”E” – Särskilda konsumtionsskatter – (t.ex. IABA, ISP, IT); ”I” – Skatter, avgifter och skatteliknande avgifter – med undantag för Vat och inkomstskatt, som ska redovisas i tabell 2.5 – Skattetabell (TaxTable), samt särskilda konsumtionsskatter, som ska fyllas i med koden ”E”. |
Text 1 | |
| <ProductCode> | positioner.ItemId | ja |
Produkt- eller tjänsteidentifierare (ProductCode) Unik produktkod i produktlistan. |
Text 60 | |
| <ProductGroup> | positions.ItemGroupCaption | nr | Produkt- eller tjänstefamilj (ProductGroup) | Text 50 | |
| <ProductDescription> | Positions.itemCaption | ja |
Beskrivning av produkten eller tjänsten (ProductDescription) Detta måste motsvara det vanliga namnet på de varor eller tjänster som tillhandahålls, med angivande av de uppgifter som krävs för att fastställa den tillämpliga skattesatsen. |
Text 200 | |
| <ProductNumberCode> |
positioner.GTIN om angivet annars positions.ItemId |
ja |
Produktkod (ProductNumberCode) Produktens EAN-kod (Barcode) ska användas. Om denna inte finns ska värdet i fält 2.4.2 – Produkt- eller tjänsteidentifierare (ProductCode) – anges. |
Text 60 | |
| <CustomsDetails> | nej | Tulluppgifter | Ej tillämpligt | ||
| <CN-kod> | ej tillämpligt | nej |
Kod enligt den kombinerade nomenklaturen (CN-kod) Fyll i med Europeiska unionens varunomenklaturkod. Om fler än en referens krävs kan detta fält genereras så många gånger som behövs. |
Text 8 | |
| <UN-nummer> | ej tillämpligt | nej |
UN-nummer (UNNumber) Ange UN-numret för farligt gods. Om fler än en referens krävs kan detta fält skapas så många gånger som behövs. |
Text 4 | |
Skattetabell
| Fältnamn SAF-T (PT) | RetailForce DOM | Mandat | Anmärkningar | Format | Exempel | |
| <TaxTableEntry> | ja | Post i skattetabellen (TaxTableEntry) | Ej tillämpligt | |||
| <TaxType> | För närvarande stöds endast ”IVA” för mervärdesskatt. | ja |
Skattetypskod (TaxType) Skattetypen måste anges i detta fält. Fältet ska fyllas i med: ”IVA” – mervärdesskatt; ”IS” – Stämpelskatt; ”NS” – Inte moms- eller stämpelskattepliktig. |
Text 3 | ||
| <TaxCountryRegion> |
hämtat från FiscalRegions (för butik)
Mappning:
|
ja |
Skatte land eller region (TaxCountryRegion) Måste fyllas i enligt ISO 3166-1-alpha-2. När det gäller de autonoma regionerna Madeira och Azorerna ska fältet fyllas i med: ”PT-AC” – skatteområde för den autonoma regionen Azorerna; och ”PT-MA” – skatteområde för den autonoma regionen Madeira. |
Text 5 | ||
| <TaxCode> |
VatIdentification I Portugal gäller följande Vat-satser: Portugal: Normal skattesats: 23 % Reducerad skattesats: 6 % Mellanskattesats: 13 % Azorerna: Normal skattesats: 16 % Reducerad skattesats: 4 % Mellanskattesats: 9 % Madeira: Normal skattesats: 22 % Reducerad skattesats: 4 % (gäller från och med: 2024-10-01) Mellanskattesats: 12 % |
ja |
Skattkod (TaxCode) Om fält 2.5.1.1 – Skattetypkod (TaxType) = Vat, ska det fyllas i med:
Om fält 2.5.1.1 – Skattetypkod (TaxType) = IS, ska det fyllas i med:
Om ingen skatteskuld föreligger ska fältet fyllas i med ”NS”. På kvitton som utfärdas utan specificerad skatt ska fältet fyllas i med ”NA”. |
Text 10 | ||
| <Beskrivning> |
genererad enligt VatIdentification
Stämpelskatt stöds för närvarande inte |
ja | Skattebeskrivning (Beskrivning) | Text 255 | ||
| <TaxExpirationDate> | nej |
Utgångsdatum (TaxExpirationDate) Sista giltiga datum för tillämpning av skattesatsen, i händelse av en ändring av denna, under skatteperioden. |
Datum | |||
| <TaxPercentage> | Positions.VatPercent | ja |
Skattesats i procent (TaxPercentage) Detta fält måste fyllas i om det rör sig om en skattesats. Vid undantag eller icke-beskattningsbarhet ska detta fält fyllas i med värdet ”0” (noll). |
Decimal | ||
| <TaxAmount> | TaxType stöds inte | ja |
Skattbelopp (TaxAmount) Detta fält måste fyllas i om det rör sig om ett fast stämpelskattbelopp. |
Valuta | ||
Affärsdokument (SourceDocuments)
Detta avsnitt innehåller de faktiska dokumenten som skickats av det uppströms liggande systemet.
Kommersiella dokument till kunder (SalesInvoices)
Detta avsnitt innehåller följande dokumenttyper:
- 0 / [0] = Kvitto
- 1 / [1] = Faktura
| Fältnamn SAF-T (PT) | RetailForce DOM | Fullmakt | Anmärkningar | Format | ||||
| <SalesInvoices> |
DocumentType:
|
Handelsdokument till kunder (SalesInvoices) | Ej tillämpligt | |||||
| <Antal poster> | Räkna antalet handelsdokument som ingår i den aktuella SAF-T-exporten. | ja | Antal poster i affärsdokument (NumberOfEntries) | Int | ||||
| <TotalDebit> | Summan av NetValue för returtransaktionspositioner som ingår i SAF-T exporten | ja | Totala debiteringar (TotalDebit) | Monetärt | ||||
| <TotalCredit> | Summan av NetValue för alla försäljningspositioner som ingår i SAF-T-exportfilen | ja | Totala krediter (TotalCredit) | Monetärt | ||||
| <Invoice> | Försäljningsdokument (Invoice) | Ej tillämpligt | ||||||
| <InvoiceNo> | fiscalResponse.AdditionalFields.InvoiceNo | ja |
Unikt försäljningsdokument-ID (InvoiceNo) Detta identifieringsnummer består av följande element i sekventiell ordning: den interna koden för dokumenttypen som tilldelats av applikationen, ett mellanslag, dokumentets serieidentifierare, ett snedstreck (/) och dokumentets löpnummer inom den serien. Det får inte finnas några poster med samma identifierare. Samma interna dokumenttypskod får inte användas för olika dokumenttyper. |
Text 60 | ||||
| <ATCUD> |
fiscalResponse.AdditionalFields.AtCud ENDAST vid SAF-T export: Uppströmsystemet skickar ATCUD i fiscalisationAdditionalFields.AtCudPortugal |
ja |
Unik dokumentkod (ATCUD) Detta fält måste innehålla den unika dokumentkoden. Fältet måste fyllas i med ”0” (noll) tills det regleras. ATCUD-koden är obligatorisk från och med 2023. |
Text 100 | ||||
| <DocumentStatus> | ja | Dokumentstatus (DocumentStatus) | Ej tillämpligt | |||||
| <InvoiceStatus> |
"N" för alla transaktioner (försäljning och returer) men inte för ogiltigförklaring (avbokning) "A" om
”S” – stöds inte ”R” – stöds inte ”F” – används inte i RF |
ja |
Dokumentets aktuella status (InvoiceStatus) Måste fyllas i med:
|
Text 1 | ||||
| <InvoiceStatusDate> | BookDate | ja |
Datum och tid för dokumentets aktuella status (InvoiceStatusDate) Datum för den senaste registreringen av dokumentets status, angivet med sekundprecision. Datum- och tidstyp: ”ÅÅÅÅ-MM-DDThh:mm:ss”. |
DateTime | ||||
| <Reason> | nej |
Orsak till statusändring (Reason) Anledningen till ändringen av dokumentets status måste anges. |
Text 50 | |||||
| <Käll-ID> | user.ID | ja |
Användarkod (SourceID) Användare som ansvarar för dokumentets aktuella status. |
Text 30 | ||||
| <SourceBilling> | endast "P" stöds | ja |
Dokumentets ursprung (SourceBilling) Måste fyllas i med:
|
Text 1 | ||||
| <Hash> |
fiscalResponse.signature ENDAST vid SAF-T export: Uppströmsystemet skickar hashvärdet i FiscalAdditionalFields.HashPortugal |
ja |
Dokumentnyckel (hash) Signatur i enlighet med förordning nr 363/2010 av den 23 juni. Fältet måste fyllas i med ”0” (noll) om certifiering inte är obligatorisk. |
Text 172 | ||||
| <HashControl> |
fiscalResponse.AdditionalFields.HashControlValue ENDAST vid SAF-T export: Uppströmsystemet skickar HashControl i FiscalAdditionalFields.HashControlPortugal |
ja |
Kontrollnyckel (HashControl) Version av den privata nyckeln som används för att skapa signaturen i fält 4.1.4.4. – Dokumentnyckel (Hash). Fältet måste fyllas i med ”0” (noll) om dokumentet genereras av ett icke-certifierat program. |
Text 70 | ||||
| <Period> |
Beräknas utifrån FiscalYearStartMonth om värdet t.ex. är 3 (=mars) och exporten gjordes för april, är värdet på <Period> ”2”. |
ja |
Redovisningsperiod (Period) Månaden för skatteperioden måste anges med siffrorna ”1” till ”12”, räknat från periodens startdatum. |
Int | ||||
| <InvoiceDate> | BookDate | ja |
Datum för försäljningsdokumentet (InvoiceDate) Datum för utfärdande av försäljningsdokumentet. |
Datum | ||||
| <InvoiceType> |
Mappning: FT: "DocumentType": 1 / "[1] = Faktura FS: documentType": 0 / "[0] = Kvitto FR: documentType: 0 / "[0] = Kvitto om Document.Partner är angivet (innehåller data). ND: stöds inte NC: documentType": 0 / "[0] = Kvitto" ELLER "documentType": 1 / "[1] = Faktura" om:
VD, TV, TD, AA, DA föråldrade Försäkringssektorn (RP, RE, CS, LD, RA) stöds inte |
ja |
Dokumenttyp (InvoiceType) Måste fyllas i med:
För försäkringssektorn, när detta inte ingår i tabell 4.3 – Dokument för kontroll av varor eller tjänster (arbetsdokument), kan följande även fyllas i:
(a) För uppgifter fram till den 31 december 2012. |
Text 2 | ||||
| <SpecialRegimes> | ja | Särskilda ordningar (SpecialRegimes) | Ej tillämpligt | |||||
| <SelfBillingIndicator> | alltid inställd på "0" | ja |
Indikator för självfakturering (SelfBillingIndicator) Måste fyllas i med ”1” om självfakturering gäller och med ”0” (noll) om så inte är fallet. |
Int | ||||
| <CashVATSchemeIndicator> |
Inställning i konfigurationen
|
ja |
Indikator för kontantmomsordningen (CashVATSchemeIndicator) Indikator för efterlevnad av kontantmomsordningen. Fältet ska fyllas i med ”1” om systemet tillämpas och med ”0” (noll) om så inte är fallet. |
Int | ||||
| <ThirdPartiesBillingIndicator> | Fakturering via tredje part stöds inte. Ange därför alltid ”0” | ja |
Indikator för fakturering utfärdad i tredje parts namn och för tredje parts räkning (ThirdPartiesBillingIndicator) Fältet ska fyllas i med ”1” om det avser fakturering utfärdad i tredjeparts namn och för tredjeparts räkning och med ”0” (noll) i övriga fall. |
Int | ||||
| <SourceID> | user.ID | ja |
Användarkod (SourceID) Användare som skapade dokumentet. |
Text 30 | ||||
| <EACCode> | nej |
CAE-kod (EACCode) CAE-koden för den aktivitet som är kopplad till utfärdandet av detta dokument måste anges. |
Text 5 | |||||
| <SYSTEMENTRYDATE> | BookDate | ja |
Datum för registrering av dokumentet (SystemEntryDate) Datum för registrering till sekunden, vid tidpunkten för undertecknandet. Datum- och tidsformat: ”ÅÅÅÅ-MM-DDThh:mm:ss”. |
DateTime | ||||
| <TRANSACTIONID> | n.a. (inte integrerad lösning) | ja |
Transaktionsidentifierare (TransactionID) Detta fält måste fyllas i vid ett integrerat bokförings- och faktureringssystem, även om filtypen (TaxAccountingBasis) inte bör innehålla tabeller som avser bokföring. Den unika nyckeln från tabell 3. Bokföringsposter (GeneralLedgerEntries) för den transaktion där detta dokument bokfördes måste anges, i enlighet med den regel som definieras där för fält 3.4.3.1 – Unik nyckel för bokföringsposten (transactionId). |
Text 70 | ||||
| <CustomerID> | partner.id | ja |
Kundidentifierare (CustomerID) Unik nyckel för tabell 2.2. – Kundtabell (Customer), i enlighet med den regel som definieras där för fält 2.2.1. – Unikt kund-ID (CustomerID). |
Text 30 | ||||
| <ShipTo> | om deliveryAddress är inställt på partner | nej |
Leveransplats (ShipTo) Uppgifter om plats och datum för avlämning där de sålda varorna ställs till clients förfogande, eller till den som clienten anger vid triangulära transaktioner. |
Ej tillämpligt | ||||
| <DeliveryID> | nej |
Leveransidentifierare (DeliveryID) Vid triangulära transaktioner ska leveransorten och mottagarens Vat-registreringsnummer anges. |
Text 255 | |||||
| <DeliveryDate> | nej |
Leveransdatum (DeliveryDate) Inom försäkringsbranschen ska detta fält fyllas i med slutdatumet för riskens giltighetstid. |
Datum | |||||
| <WarehouseID> | nej | Identifierare för mottagande lager (WarehouseID) | Text 50 | |||||
| <Plats-ID> | nej | Varornas placering i mottagarens lager (LocationID) | Text 30 | |||||
| <Address> | nej | Adress | Ej tillämpligt | |||||
| <Byggnadsnummer> | nej | Byggnadsnummer (BuildingNumber) | Text 10 | |||||
| <Gatunamn> | partner.street | nr | Gatunamn (StreetName) | Text 200 | ||||
| <Adressdetalj> |
partner.street + partner.streetNumber |
ja | Den ska innehålla gatunamn, fastighetsnummer och våning, om tillämpligt. | Text 210 | ||||
| <Stad> | partner.city | ja | Stad | Text 50 | ||||
| <POSTALCODE> | partner.PostalCode | ja | Postnummer | Text 20 | ||||
| <Region> | nej | Distrikt | Text 50 | |||||
| <Land> |
partner.CountryCode omvandlad till ISO 3166 ALPHA-2 |
ja | Fältet måste fyllas i enligt ISO 3166 – 1-alpha-2. | Text 2 | ||||
| <ShipFrom> | butiksadress (från konfigurationen) | ja |
Lastningsort (ShipFrom) Information om plats och datum för lastning där transporten av de varor som sålts till kunden påbörjas. |
Ej tillämpligt | ||||
| <DeliveryID> | nej |
Leveransidentifierare (DeliveryID) Registreringsnumret för det transportfordon eller den transportmetod som används måste anges, t.ex. expressbud etc. |
Text 255 | |||||
| <DeliveryDate> | nej |
Mottagningsdatum (DeliveryDate) Inom försäkringsbranschen ska detta fält fyllas i med startdatumet för riskens giltighetstid. |
Datum | |||||
| <WarehouseID> | nej | Identifieringsnummer för avgångslager (WarehouseID) | Text 50 | |||||
| <Plats-ID> | nej | Varornas placering i avgångslagret (LocationID) | Text 30 | |||||
| <Address> | nej | Adress | Ej tillämpligt | |||||
| <Byggnadsnummer> | nej | Byggnadsnummer (BuildingNumber) | Text 10 | |||||
| <Gatunamn> | butiksadress.gatu (från Konfiguration) | nej | Gatunamn (StreetName) | Text 200 | ||||
| <AddressDetail> |
butiksadress.gatu + storeAddress.streetNumber (från konfigurationen) |
ja | Den ska innehålla gatunamn, husnummer och våning, om tillämpligt. | Text 210 | ||||
| <Stad> | butiksadress.ort (från konfigurationen) | ja | Stad | Text 50 | ||||
| <POSTALCODE> | butiksadress.PostalCode (från konfigurationen) | ja | Postnummer | Text 20 | ||||
| <Region> | nej | Distrikt | Text 50 | |||||
| <Land> | storeAddress.country konverterat till ISO 3166 ALPHA-2 (från konfigurationen) | ja | Fältet måste fyllas i enligt ISO 3166 - 1-alpha-2. | Text 2 | ||||
| <MovementEndTime> | ej tillämpligt | nej |
Datum och tidpunkt för transportens slut (MovementEndTime) Datum- och tidstyp: ”ÅÅÅÅ-MM-DDThh:mm:ss”, där ”ss” kan vara ”00” om ingen specifik information finns. |
DateTime | ||||
| <MovementStartTime> | n.a. | ja |
Datum och tid för transportens början (MovementStartTime) Datum- och tidstyp: ”ÅÅÅÅ-MM-DDThh:mm:ss”, där ”ss” kan vara ”00” om ingen specifik information finns. Detta fält måste fyllas i om dokumentet även fungerar som transportdokument i enlighet med bestämmelserna i ordningen för varor i omlopp, godkänd genom lagdekret nr 147/2003 av den 11 juli. |
DateTime | ||||
| <Rad> | ja | Ej tillämpligt | ||||||
| <Radnummer> | positions.PositionNumber + 1 | ja |
Radnummer (LineNumber) Raderna ska exporteras i samma ordning som de visas i originaldokumentet. |
Int | ||||
| <OrderReferences> | n.a. | nej |
Hänvisning till källdokumentet (OrderReferences) Om fler än en referens krävs kan denna struktur genereras så många gånger som behövs. |
Ej tillämpligt | ||||
| <OriginatingON> | n.a. | nej |
Ursprungsdokumentets nummer (OriginatingON) Typ, serie och nummer på det dokument som ligger till grund för utfärdandet av detta dokument måste anges. Om dokumentet ingår i SAF-T (PT) ska numreringsstrukturen för fältet ”OriginatingON” användas. |
Text 60 | ||||
| <OrderDate> | ej tillämpligt | nej | Datum för källdokumentet (OrderDate) | Datum | ||||
| <ProductCode> | positions.ItemId | ja |
Produkt- eller tjänsteidentifierare (ProductCode) Nyckel till posten i tabell 2.4 – Tabell över produkter/tjänster (Product), i fält 2.4.2 – Produkt- eller tjänsteidentifierare (ProductCode). |
Text 60 | ||||
| <ProductDescription> | positions.itemCaption | ja |
Produkt- eller tjänstebeskrivning (ProductDescription) Beskrivning av fakturaraden, kopplad till tabell 2.4 – Produkt-/tjänsttabell (Product), i fält 2.4.4 – Produkt- eller tjänstebeskrivning (ProductDescription). |
Text 200 | ||||
| <Antal> | positioner.Antal | ja | Antal | Decimal | ||||
| <Måttenhet> |
Positioner.AntalEnhet.isoCode Använd ISO/UCUM-koder |
ja | Måttenhet (UnitOfMeasure) | Text 20 | ||||
| <UnitPrice> | beräknat utifrån: BaseNetValue / kvantitet | ja |
Enhetspris (UnitPrice) Enhetspris minus rad- och header-rabatter, exklusive skatter. Måste fyllas i med ”0,00” om fält 4.1.4.19.8 måste fyllas i. - Beskattningsbart enhetsvärde (TaxBase). |
Monetärt | ||||
| <TaxBase> |
Används endast för kostnadsfria artiklar, om GrossValue: 0 och BaseGrossValue > 0 |
ja |
Enhetens beskattningsvärde (TaxBase) Enhetsbeskattningsvärde som inte ingår i dokumentets totalsumma exklusive skatter (NetTotal). Detta värde används som underlag för beräkning av skatterna för raden. Tecknet (debitering eller kreditering) med vilket den sålunda beräknade skatten ingår i TaxPayable beror på om DebitAmount eller CreditAmount finns i raden. |
Monetärt | ||||
| <TaxPointDate> |
för documentType": 0 / "[0] = Kvitto
för documentType": 1 / "[1] = faktura
|
ja |
Datum för leverans av varor eller tillhandahållande av tjänster (TaxPointDate) Datum för leverans av varor eller tillhandahållande av tjänster. Måste fyllas i med datumet för den tillhörande följesedeln, om sådan finns. Om det finns fler än en följesedel ska datumet för den äldsta följesedeln anges. |
Datum | ||||
| <Referenser> |
Hänvisningar till fakturor (Referenser) Referenser till fakturor i deras korrigeringsdokument. Om fler än en referens krävs kan denna struktur genereras så många gånger som behövs. |
Ej tillämpligt | ||||||
| <Referens> | documentReference.fiscalDocumentNumber | nej | Referens till fakturan eller den förenklade fakturan, genom dess unika identifieringsnummer, i system där detta finns. Numreringsstrukturen för källfältet måste användas. | Text 60 | ||||
| <Motivering> | documentReference.returnReasonText | nej | Fältet måste fyllas i med anledningen till utfärdandet. | Text 50 | ||||
| <Beskrivning> | positions.itemCaption | ja | Beskrivning av dokumentraden. | Text 200 | ||||
| <ProductSerialNumber> | nej | Produktens serienummer (ProductSerialNumber) | Ej tillämpligt | |||||
| <SerialNumber> | positions.ItemSerialNumber | ja |
Serienummer Måste innehålla serienumret för den produkt som anges i dokumentet. T.ex.: VIN, IMEI, ISSN, ISAN. Om fler än en referens krävs kan detta fält genereras så många gånger som behövs. |
Text 100 | ||||
| <DebitAmount> | positioner.netNetValue för respektive returposition | ja |
Debiteringsbelopp (DebitAmount) Radbelopp, exklusive skatt, för dokument som ska bokföras på försäljningskontot. Detta belopp dras av från rad- och header-rabatter. |
Valuta | ||||
| <CreditAmount> | positioner.netto NetValue för respektive försäljningsposition | ja |
Kreditbelopp Radbelopp, exklusive skatt, för dokument som ska bokföras som kredit på försäljningskontot. Detta belopp dras av från rad- och headerrabatter. |
Valuta | ||||
| <Skatt> | ja | Skattesats | Ej tillämpligt | |||||
| <Skattetyp> | alltid "IVA" angivet | ja |
Skattetypkod (TaxType) Skattetypen måste anges i detta fält. Det ska fyllas i med:
|
Text 3 | ||||
| <TaxCountryRegion> |
hämtat från FiscalRegions (för butik)
Mappning:
|
ja |
Skatte land eller region (TaxCountryRegion) Måste fyllas i enligt ISO 3166-1-alpha-2. När det gäller de autonoma regionerna Madeira och Azorerna ska fältet fyllas i med:
|
Text 5 | ||||
| <TaxCode> |
VatIdentification I Portugal gäller följande Vat-satser: Portugal: Normal skattesats: 23 % Reducerad skattesats: 6 % Mellanskattesats: 13 % Azorerna: Normal skattesats: 16 % Reducerad skattesats: 4 % Mellanskattesats: 9 % Madeira: Normal skattesats: 22 % Reducerad skattesats: 4 % (gäller från och med: 2024-10-01) Mellanskattesats: 12 % |
ja |
Skattekod (TaxCode) Skattekod i skattetabellen. Om fält 4.1.4.19.15.1. – Skattetypkod (TaxType) = Vat, ska det fyllas i med:
Om fält 4.1.4.19.15.1 – Skatteklasskod (TaxType) = IS, ska följande anges:
Om det inte föreligger någon skattskyldighet ska fältet fyllas i med ”NS”. |
Text 10 | ||||
| <TaxPercentage> | Positions.VatPercent | ja |
Skattesats (TaxPercentage) Detta fält måste fyllas i om det rör sig om en skatteprocent. Skattesatsen motsvarar den skatt som gäller för fält 4.1.4.19.13. – Debetbelopp (DebitAmount) eller fält 4.1.4.19.14. – Kreditbelopp (CreditAmount). Vid undantag eller icke-beskattningsbarhet ska detta fält fyllas i med värdet ”0” (noll). |
Decimal | ||||
| <TaxAmount> | TaxType stöds inte | ja |
Skattebelopp (TaxAmount) Detta fält måste fyllas i om det rör sig om ett fast belopp för stämpelskatt. Detta belopp, multiplicerat med kvantiteten (Quantity), ingår i den skatt som ska betalas (TaxPayable). |
Monetärt | ||||
| <TaxExemptionReason> |
Koder för skattebefrielse M01–M99 fiscalResponse.printingFields |
ja |
Skäl för skattebefrielse (TaxExemptionReason) Detta fält måste fyllas i när fälten 4.1.4.19.15.4 – Skattesats (TaxPercentage) eller 4.1.4.19.15.5 – Skattbelopp (TaxAmount) är lika med noll. Hänvisning till tillämplig lagbestämmelse måste anges. Detta fält måste också fyllas i i fall där det inte föreligger någon skattskyldighet för de skatter som avses i tabell 2.5 – Skattetabell (TaxTable). |
Text 60 | ||||
| <TaxExemptionCode> | Se koder för skattebefrielse M01–M99 | ja |
Kod för skattebefrielse (TaxExemptionCode) Måste fyllas i med koden för skattebefrielse eller skäl till att ingen skatt fastställs, vilken finns i Handboken för programvaruintegration – Överföring av fakturor till AT. Detta fält måste fyllas i när fälten 4.1.4.19.15.4 – Skattesats (TaxPercentage) eller 4.1.4.19.15.5 – Skattebelopp (TaxAmount) är lika med noll. Detta fält måste också fyllas i vid fall av icke-skatteplikt för de skatter som avses i tabell 2.5 – Skattetabell (TaxTable). |
Text 3 | ||||
| <SettlementAmount> | nej |
Avräkningsbelopp per rad (SettlementAmount) Måste återspegla alla beviljade rabatter (andelen av de övergripande rabatterna för denna rad och de som är specifika för samma rad) som påverkar värdet i fält 4.1.4.20.3. – Dokumentets totalsumma inklusive skatter (GrossTotal). |
Monetärt | |||||
| <CustomsInformation> | nej | Tullinformation (CustomsInformation) | Ej tillämpligt | |||||
| <ARCNo> | nej |
Administrativ referenskod (ARCNo) Fyll i med den kod som tilldelats efter validering av det elektroniska administrativa dokumentet e-DA. Om fler än en referens krävs kan detta fält genereras så många gånger som behövs. |
Text 21 | |||||
| <IECAmount> | nr |
Punktskattebelopp för raden (IECAmount) Punktskattebelopp som ingår i beskattningsunderlaget för dokumentraden om det inte specificeras på en separat rad i dokumentet, där ”Produkt- eller tjänsteindikator (ProductType)” = E. |
Monetärt | |||||
| <DocumentTotals> | ja | Dokumentets totalsummor (DocumentTotals) | Ej tillämpligt | |||||
| <TaxPayable> | summan av TaxValue för positionerna | ja | Belopp för skatt att betala (TaxPayable) | Monetärt | ||||
| <NetTotal> | summan av positionernas NetValue | ja |
Dokumentets totala belopp exklusive skatter (NetTotal) Detta fält ska inte inkludera belopp som avser de skatter som anges i tabell 2.5 – Skattetabell (TaxTable). |
Monetärt | ||||
| <GrossTotal> | summan av positionernas GrossValue | ja |
Dokumentets totala belopp inklusive skatter (GrossTotal) Detta fält ska inte återspegla eventuella källskatter som ingår i struktur 4.1.4.21. – Källskatt (WithholdingTax) |
Valuta | ||||
| <Valuta> | endast om payments.CurrencyIsoCode != EUR | nej | Det ska inte genereras om dokumentet utfärdas i euro. | Ej tillämpligt | ||||
| <Valutakod> | betalningar.CurrencyIsoCode | ja |
Valutakod (CurrencyCode) Vid användning av utländsk valuta måste detta fyllas i enligt ISO 4217. |
Text 3 | ||||
| <CurrencyAmount> | betalningar.ForeignAmount | ja |
Totalt belopp i utländsk valuta (CurrencyAmount) Värdet i fält 4.1.4.20. 3. – Dokumentets totalsumma inklusive skatter (GrossTotal) i dokumentets ursprungliga valuta. |
Monetärt | ||||
| <ExchangeRate> | betalningar.ForeignAmountExchangeRate | ja |
Växelkurs (ExchangeRate) Den växelkurs som används för omräkning till EUR måste anges. |
Decimal | ||||
| <Settlement> | nej |
Avtal eller betalningssätt. Om mer än en referens krävs kan denna struktur genereras så många gånger som behövs. |
Ej tillämpligt | |||||
| <Avräkningsrabatt> | nej |
Framtida rabattavtal (SettlementDiscount) Måste fyllas i med de rabattavtal som i framtiden ska tillämpas på nuvärdet. |
Text 30 | |||||
| <SettlementAmount> | nej |
Avräkningsbelopp (SettlementAmount) Anger det överenskomna beloppet för framtida rabatt utan att det påverkar nuvärdet för det dokument som anges i fält 4.1.4.20.3. — Dokumentets totalsumma inklusive skatter (GrossTotal). |
Monetärt | |||||
| <SettlementDate> | nej |
Överenskommet avräkningsdatum (SettlementDate) Den information som ska anges är det överenskomna datumet för betalning med rabatt |
Data | |||||
| <PAYMENTTERMS> | nej |
Betalningsvillkor Den information som ska anges är de överenskomna villkoren eller sista betalningsdag. |
Text 100 | |||||
| <Betalning> | nej |
Vid blandade betalningar måste beloppen anges per betalningssätt och betalningsdatum. Om fler än en referens krävs kan denna struktur genereras så många gånger som behövs. |
Ej tillämpligt | |||||
| <PaymentMechanism> |
betalningar.PaymentType Mappning:
|
nej |
Betalningssätt (PaymentMechanism) Måste fyllas i med:
|
Text 2 | ||||
| <PAYMENTAMOUNT> | betalningar.belopp | nej |
Betalningsbelopp (PaymentAmount) Beloppet per betalningsmetod måste anges. |
Valuta | ||||
| <PAYMENTDATE> | nej | Betalningsdatum (PaymentDate) | Datum | |||||
| <WithholdingTax> | nej |
Källskatt Om fler än en referens krävs kan denna struktur genereras så många gånger som behövs. |
Ej tillämpligt | |||||
| <WithholdingTaxType> | nej |
Kod för källskattstyp (WithholdingTaxType) I detta fält måste du ange typen av källskatt genom att fylla i:
|
Text 3 | |||||
| <WithholdingTaxDescription> | nej |
Skäl för källskatt (WithholdingTaxDescription) Den tillämpliga lagbestämmelsen måste anges. Om skattetypkoden (WithholdingTaxType) = IS måste motsvarande skattekod anges. |
Text 60 | |||||
| <WithholdingTaxAmount> | nej |
Källskattebelopp (WithholdingTaxAmount) Beloppet för den källskatt som innehålls måste anges. |
Valuta | |||||
Övriga dokument
Förutom "Kommersiella dokument till konsumenter (SalesInvoices)" innehåller SAF-T även andra dokument:
- Dokument om varuförflyttningar (MovementOfGoods)
- Dokument för kontroll av varor eller tillhandahållande av tjänster (WorkingDocuments)
- Utfärdade kvittodokument (Payments)
Mappningen av dessa avsnitt motsvarar avsnittet Kommersiella dokument till kunder (SalesInvoices) och omfattar data från de dokumenttyper som anges i artikeln ”Mappning av dokumenttyper i SAF-T (PT)”
Den här artikeln har översatts automatiskt.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.