Denne artikel forklarer, hvordan felterne i den portugisiske SAF-T er tilknyttet RetailForce DOM.
Den nedenfor beskrevne XML-datastruktur følger den, der er beskrevet i bekendtgørelse 302/2016 og efterfølgende publikationer.
Hvis felter er obligatoriske i SAF-T (PT), er de også obligatoriske i RetailForce DOM.
Følgende tabeller genereres i øjeblikket ikke af RetailForce
- Kontonøgletabel (GeneralLedgerAccounts),
- Leverandørtabel,
- Regnskabsposter (GeneralLedgerEntries),
Header
Oplysningerne i headeren i SAF-T stammer hovedsageligt fra stamdataene i konfigurationen.
| Feltnavn SAF-T (PT) | RetailForce DOM | Mandat | Bemærkninger | Format | Eksempel | |
| <AuditFileVersion> | - | ja |
Aktuel version af XML-skemaet Værdien er defineret (fastkodet) i RetailForce-releaseen |
Tekst 10 | 1.04_01 | |
| <CompanyID> | Virksomhedens identifikationsnummer | ja | Virksomhedens registreringsnummer | Tekst 50 | 513076549 | |
| <Skatteregistreringsnummer> | Virksomhedens skattenummer | ja | Portugisisk NIF (uden mellemrum eller landekode) | Int 9 | 513076549 | |
| <Skatteregnskabsgrundlag> | - | ja |
Betinget indstilling i konfigurationen:
|
Tekst 1 | R | |
| <Firmanavn> | Firmanavn | ja | Skatteyderens firmanavn | Tekst 100 | XYZ Detailhandel | |
| <Virksomhedsnavn> | n.a. | nej | Skattepligtiges firmanavn | Tekst 60 | Bedste butik | |
| <Virksomhedsadresse> | Virksomhedsadresse | ja | Skatteyderens adresse | - | ||
| <Bygningens nummer> | - | nej | Tekst 10 | 85 | ||
| <Gadenavn> | Virksomhedsadresse.Gade | nej | Tekst 200 | R. de Belém | ||
| <AddressDetail> |
Virksomhedsadresse.Gade + CompanyAddress.streetNumber |
ja |
Skal indeholde
hvis relevant |
Tekst 210 | R. de Belém, 100 | |
| <By> | Virksomhedsadresse.By | ja | Tekst 50 | Póvoa de Santa Catarina | ||
| <POSTALCODE> | Virksomhedsadresse.PostalCode | ja | Tekst 8 | 3140-584 | ||
| <Region> | n.a. | nej | Tekst 50 | |||
| <Land> | Hårdkodet 'PT' | ja | Tekst 2 | PT | ||
| <Regnskabsår> | Regnskabsårsstartmåned | ja | beregnet ud fra regnskårets startmåned | Int 4 | 2026 | |
| <Startdato> | fromDate | ja |
Startdato for filperioden (StartDate) Eksporter "fromDate" |
Dato | 2026-02-01 | |
| <EndDate> | UntilDate | ja |
Slutdato for filperioden (EndDate) Eksporter "UntilDate" |
Dato | 28.02.2026 | |
| <CurrencyCode> | CashRegister.CurrencyIsoCode | ja | Angiv standardvaluta – "EUR" | Tekst 3 | EUR | |
| <DATECREATED> | Aktuel dato, hvor eksporten blev oprettet | ja | Dato, hvor SAF-T (PT) blev oprettet | Dato | 2026-10-08 | |
| <TaxEntity> | StoreNumber | ja | Den virksomhed, som den udarbejdede fil vedrører, skal angives | Tekst 20 | Hovedkontor | |
| <Produktvirksomhedsskattenummer> | ja | Softwareproducentens NIF | Tekst 20 | 503140600 | ||
| <SoftwareCertificateNumber> | ja | Certifikatnummer tildelt den enhed, der producerer softwaren, i overensstemmelse med bekendtgørelse nr. 363/2010 af 23. juni. | Int | 9999 | ||
| <Produkt-ID> | Cashregister.Software.Mærke+'/'+Cashregister.Software.Softwarevirksomhed | ja |
Navnet på det program, der genererer SAF-T (PT). Softwarens handelsnavn og navnet på den producerende virksomhed i formatet »Navn på applikationen/Navn på den virksomhed, der producerer softwaren«. |
Tekst 255 | SuperPOS/ABC Software | |
| <Produktversion> | CashRegister.Software.Version | ja | Versionen af det program, der genererer filen, skal angives. | Tekst 30 | 1.11.2 | |
| <HeaderComment> | n.a. | nej | ||||
| <Telefon> | n.a. | nej | ||||
| <Fax> | ikke angivet | nej | ||||
| <E-mail> | ikke angivet | nej | ||||
| <Hjemmeside> | n.a. | nej | ||||
Hovedfiler
Hovedfilerne indeholder de faktiske fakturadata.
Kundetabel
Kundetabellen genereres ud fra data, der er inkluderet i dokumenter (fakturaer, kvitteringer, ...).
| Feltnavn SAF-T (PT) | RetailForce DOM | Mandat | Bemærkninger | Format | |
| <KundeID> |
Hvis Partner.IsBusiness: true
Hvis Partner.IsBusiness: false
|
ja |
Unikt kunde-id (CustomerID) Der må ikke være mere end én post med samme CustomerID på kundelisten. I tilfælde af slutforbrugere skal der oprettes en generisk kunde med betegnelsen »End consumer« (»Consumidor final«). |
Tekst 30 | |
| <KontoID> |
Da der ikke foreligger regnskabsdata (generalLedger), skal værdien "Ukendt" anvendes "Desconhecido" |
ja |
Kontokode (AccountID) Kundens løbende konto i regnskabskontooversigten skal angives, hvis den er defineret. Ellers skal feltet udfyldes med betegnelsen „Ukendt“ („Desconhecido“). |
Tekst 30 | |
| <CustomerTaxID> |
Hvis IsBusiness: true:
Hvis IsBusiness: false:
|
ja |
Kundens skatteidentifikationsnummer (CustomerTaxID) Dette skal angives uden landekoden. Den generiske kunde, der svarer til den angivne »slutforbruger« (»Consumidor final«), skal identificeres med skatteidentifikationsnummeret »999999990«. |
Tekst 30 | |
| <CompanyName> |
Hvis IsBusiness: true:
Hvis IsBusiness: false:
|
ja |
Firmanavn (CompanyName) Den generiske kunde skal identificeres som "Endbruger" ("Consumidor final"). |
Tekst 100 | |
| <Kontakt> | nej | Navn på kontaktperson i virksomheden (Contact) | Tekst 50 | ||
| <BILLINGADDRESS> | ja |
Faktureringsadresse (BillingAddress) Svarer til adressen på hovedkontoret eller den faste driftssted på det nationale område. |
Ikke relevant | ||
| <BuildingNumber> | nej | Bygningens nummer (BuildingNumber) | Tekst 20 | ||
| <Gadenavn> | Partner.Gadenavn | nej | Gadenavn (StreetName) | Tekst 200 | |
| <AddressDetail> |
Partner.Gade + Partner.StreetNumber "Desconhecido" bruges, hvis IsBusiness: false og der ikke er angivet nogen adresse |
ja |
Detaljeret adresse (AddressDetail) Skal indeholde gadenavn, husnummer og etage, hvis relevant. Skal udfyldes med betegnelsen "Ukendt" ("Desconhecido") i følgende situationer:
|
Tekst 210 | |
| <By> |
Partner.By "Desconhecido" anvendes, hvis IsBusiness: false og der ikke er angivet nogen adresse |
ja |
Placering (by) Feltet skal udfyldes med betegnelsen "Ukendt" ("Desconhecido") i følgende situationer:
|
Tekst 50 | |
| <POSTALCODE> |
PostalCode "Desconhecido" anvendes, hvis IsBusiness: false og der ikke er angivet nogen adresse |
ja |
Postnummer (PostalCode) Feltet skal udfyldes med betegnelsen "Ukendt" ("Desconhecido") i følgende situationer:
|
Tekst 20 | |
| <Region> |
Hvis angivet:
|
nr | Distrikt | Tekst 50 | |
| <Land> |
Partner.CountryCode konverteret til ISO 3166 ALPHA-2 "Desconhecido" anvendes, hvis IsBusiness: false og der ikke er angivet nogen adresse |
ja |
Hvis det er kendt, skal det udfyldes i overensstemmelse med ISO 3166 – 1-alpha-2. Det skal udfyldes med betegnelsen "Ukendt" ("Desconhecido") i følgende situationer:
|
Tekst 12 | |
| <ShipToAddress> | medtages, hvis partner.addressType: [2] = DeliveryAddress er angivet | nej |
Leveringsadresse (ShipToAddress) Hvis der kræves mere end én reference, kan denne struktur genereres så mange gange som nødvendigt. |
Ikke relevant | |
| <BuildingNumber> | n.a. | nej | Bygningsnummer (BuildingNumber) | Tekst 10 | |
| <Gadenavn> | gade | nr | Gadenavn (StreetName) | Tekst 200 | |
| <Adresseoplysninger> |
gade + streetNumber |
ja |
Detaljeret adresse (AddressDetail) Skal indeholde gadenavn, bloknummer og etage, hvis relevant. Skal udfyldes med betegnelsen "Ukendt" ("Desconhecido") i følgende situationer:
|
Tekst 210 | |
| <By> | by | ja |
Placering (by) Feltet skal udfyldes med betegnelsen "Ukendt" ("Desconhecido") i følgende situationer:
|
Tekst 50 | |
| <POSTALCODE> | PostalCode | ja |
Postnummer (PostalCode) Feltet skal udfyldes med betegnelsen "Ukendt" ("Desconhecido") i følgende situationer:
|
Tekst 20 | |
| <Region> | fællesskab | nr | Distrikt | Tekst 50 | |
| <Land> | CountryCode konverteret til ISO 3166 ALPHA-2 | ja |
Hvis det er kendt, skal det udfyldes i overensstemmelse med ISO 3166 – 1-alpha-2. Det skal udfyldes med betegnelsen »Ukendt« (»Desconhecido«) i følgende situationer:
|
Tekst 12 | |
| <Telefon> | n.a. | nej | telefon | Tekst 20 | |
| <Fax> | n.a. | nej | fax | Tekst 20 | |
| <E-mail> | n.a. | nej | Virksomhedens e-mail-adresse | Tekst 254 | |
| <Hjemmeside> | n.a. | nej | Virksomhedens webadresse | Tekst 60 | |
| <SelfBillingIndicator> | Selvfakturering understøttes ikke i RetailForce; angiv altid “0”. | ja |
Indikator for selvfakturering (SelfBillingIndicator) Indikator for, om der foreligger en aftale om selvfakturering mellem kunden og leverandøren. Der skal indtastes “1”, hvis der foreligger en aftale, og “0” (nul), hvis der ikke foreligger en aftale. |
Int | |
Produkt-/servicetabel
| Feltnavn SAF-T (PT) | RetailForce DOM | Mandat | Bemærkninger | Format | |
| <ProductType> |
positions.ItemType I tilfælde af tillægsafgift:
I tilfælde af depositum:
Mapping:
Forsendelsesomkostninger understøttes i øjeblikket |
ja |
Produkt- eller tjenesteindikator (ProductType) Skal udfyldes med: "P" – Produkter; "S" – Tjenester; »O« – Andet (f.eks. forsendelsesomkostninger, modtagne forskud eller afhændelse af aktiver); »E« – Særlige forbrugsafgifter – (f.eks. IABA, ISP, IT); »I« – Skatter, afgifter og parafiskale afgifter – undtagen Vat og IS, som skal angives i tabel 2.5 – Skatteoversigt (TaxTable), og særlige forbrugsafgifter, som skal udfyldes med koden »E«. |
Tekst 1 | |
| <Produktkode> | positions.ItemId | ja |
Produkt- eller tjenesteidentifikator (ProductCode) Unik produktkode i produktlisten. |
Tekst 60 | |
| <ProductGroup> | positions.ItemGroupCaption | nej | Produkt- eller servicefamilie (ProductGroup) | Tekst 50 | |
| <ProductDescription> | Positions.itemCaption | ja |
Beskrivelse af produktet eller tjenesten (ProductDescription) Dette skal svare til den sædvanlige betegnelse for de leverede varer eller tjenesteydelser og angive de elementer, der er nødvendige for at fastsætte den gældende skattesats. |
Tekst 200 | |
| <ProductNumberCode> |
positioner.GTIN, hvis angivet ellers positions.ItemId |
ja |
Produktkode (ProductNumberCode) Produktets EAN-kode (Barcode) skal anvendes. Hvis denne ikke findes, skal værdien i felt 2.4.2 – Produkt- eller tjenesteidentifikator (ProductCode) – udfyldes. |
Tekst 60 | |
| <CustomsDetails> | nej | Toldoplysninger | Ikke relevant | ||
| <CN-kode> | n.a. | nej |
Kode i den kombinerede nomenklatur (CN-kode) Udfyld med Den Europæiske Unions varenomenklaturkode. Hvis der kræves mere end én reference, kan dette felt oprettes så mange gange som nødvendigt. |
Tekst 8 | |
| <UN-nummer> | n.a. | nej |
UN-nummer (UNNumber) Udfyld UN-nummeret for farligt gods. Hvis der kræves mere end én reference, kan dette felt oprettes så mange gange som nødvendigt. |
Tekst 4 | |
Skattetabel
| Feltnavn SAF-T (PT) | RetailForce DOM | Mandat | Bemærkninger | Format | Eksempel | |
| <TaxTableEntry> | ja | Skatteoplysning (TaxTableEntry) | Ikke relevant | |||
| <TaxType> | I øjeblikket understøttes kun “IVA” for merværdiafgift. | ja |
Skatteformskode (TaxType) Skattearten skal angives i dette felt. Det skal udfyldes med: "IVA" – merværdiafgift; "IS" – Stempelafgift; »NS« – Ikke omfattet af Vat eller stempelafgift. |
Tekst 3 | ||
| <TaxCountryRegion> |
afledt af FiscalRegions (for butikken)
Tilknytning:
|
ja |
Skattepligtigt land eller region (TaxCountryRegion) Skal udfyldes i overensstemmelse med ISO 3166-1-alpha-2. For de selvstyrende regioner Madeira og Azorerne skal feltet udfyldes med: »PT-AC« – skatteområde for den autonome region Azorerne; og »PT-MA« – skatteområde for den autonome region Madeira. |
Tekst 5 | ||
| <TaxCode> |
VatIdentification I Portugal gælder følgende Vat-satser: Portugal: Normalsats: 23 % Reduceret sats: 6 % Mellemliggende sats: 13 % Azorerne: Normal sats: 16 % Reduceret sats: 4 % Mellemstatssats: 9 % Madeira: Normal sats: 22 % Reduceret sats: 4 % (gyldig fra: 01.10.2024) Mellematsats: 12 % |
ja |
Skattekode (TaxCode) I tilfælde af felt 2.5.1.1 – Skatteformskode (TaxType) = Vat skal det udfyldes med:
Hvis felt 2.5.1.1 – Skatteformskode (TaxType) = IS, skal det udfyldes med:
I tilfælde af manglende afgiftspligt skal feltet udfyldes med »NS«. På kvitteringer udstedt uden specificeret skat skal feltet udfyldes med »NA«. |
Tekst 10 | ||
| <Beskrivelse> |
genereret i henhold til VatIdentification
Stempelafgift understøttes ikke i øjeblikket |
ja | Beskrivelse af skat (Beskrivelse) | Tekst 255 | ||
| <TaxExpirationDate> | nej |
Udløbsdato (TaxExpirationDate) Sidste lovmæssige dato for anvendelse af skattesatsen i tilfælde af en ændring heraf i løbet af skatteperioden. |
Dato | |||
| <TaxPercentage> | Positions.VatPercent | ja |
Skattesats i procent (TaxPercentage) Dette felt skal udfyldes, hvis der er tale om en skatteprocent. I tilfælde af fritagelse eller ikke-afgiftspligt skal dette felt udfyldes med værdien "0" (nul). |
Decimal | ||
| <TaxAmount> | TaxType understøttes ikke | ja |
Skattebeløb (TaxAmount) Dette felt skal udfyldes, hvis der er tale om et fast stempelafgiftsbeløb. |
Monetært | ||
Handelsdokumenter (SourceDocuments)
Dette afsnit indeholder de faktiske dokumenter, der er sendt fra det opstrøms system.
Salgsfakturaer til kunder (SalesInvoices)
Dette afsnit indeholder følgende dokumenttyper:
- 0 / [0] = Kvittering
- 1 / [1] = Faktura
| Feltnavn SAF-T (PT) | RetailForce DOM | Mandat | Bemærkninger | Format | ||||
| <SalesInvoices> |
DocumentType:
|
Handelsdokumenter til kunder (Salgsfakturaer) | Ikke relevant | |||||
| <Antal poster> | Tæl antallet af handelsdokumenter, der er inkluderet i den aktuelle SAF-T-export. | ja | Antal poster i handelsdokumenter (NumberOfEntries) | Int | ||||
| <TotalDebit> | Summen af NetValue for returtransaktionspositioner, der er inkluderet i SAF-T exporten | ja | Samlede debiteringer (TotalDebit) | Monetær | ||||
| <TotalCredit> | Summen af NetValue af alle salgspositioner, der er inkluderet i SAF-T-exporten | ja | Samlede kreditter (TotalCredit) | Monetær | ||||
| <Invoice> | Salgsdokument (Invoice) | Ikke relevant | ||||||
| <InvoiceNo> | fiscalResponse.AdditionalFields.InvoiceNo | ja |
Unikt salgsdokument-id (InvoiceNo) Denne identifikation består sekventielt af følgende elementer: den interne kode for dokumenttypen, der er tildelt af applikationen, et mellemrum, identifikatoren for dokumentserien, en skråstreg (/) og det sekventielle nummer for det pågældende dokument inden for den pågældende serie. Der må ikke forekomme poster med samme identifikationskode. Den samme interne dokumenttypekode kan ikke anvendes i forskellige dokumenttyper. |
Tekst 60 | ||||
| <ATCUD> |
fiscalResponse.AdditionalFields.AtCud Gælder KUN ved SAF-T export: Overstrømssystemet sender ATCUD i fiscalisationAdditionalFields.AtCudPortugal |
ja |
Unik dokumentkode (ATCUD) Dette felt skal indeholde den unikke dokumentkode. Feltet skal udfyldes med “0” (nul), indtil det er reguleret. ATCUD-koden er obligatorisk fra 2023. |
Tekst 100 | ||||
| <DocumentStatus> | ja | Dokumentstatus (DocumentStatus) | Ikke relevant | |||||
| <InvoiceStatus> |
"N" for alle transaktioner (salg og returneringer), men ikke for annullering "A", hvis
"S" – understøttes ikke “R“ – understøttes ikke "F" – bruges ikke i RF |
ja |
Dokumentets aktuelle status (InvoiceStatus) Skal udfyldes med:
|
Tekst 1 | ||||
| <InvoiceStatusDate> | BookDate | ja |
Dato og klokkeslæt for dokumentets aktuelle status (InvoiceStatusDate) Dato for den seneste registrering af dokumentets status ned til sekundet. Dato- og klokkeslagsformat: “ÅÅÅÅ-MM-DDThh:mm:ss”. |
DateTime | ||||
| <Reason> | nej |
Årsag til statusændring (Reason) Årsagen til ændringen i dokumentets status skal angives. |
Tekst 50 | |||||
| <Kilde-ID> | bruger.ID | ja |
Brugerkode (SourceID) Bruger, der er ansvarlig for dokumentets aktuelle status. |
Tekst 30 | ||||
| <SourceBilling> | kun "P" understøttes | ja |
Dokumentets oprindelse (SourceBilling) Skal udfyldes med:
|
Tekst 1 | ||||
| <Hash> |
fiscalResponse.signature Gælder KUN ved SAF-T export: Overstrømssystemet sender hash i FiscalAdditionalFields.HashPortugal |
ja |
Dokumentnøgle (hash) Signatur i overensstemmelse med bekendtgørelse nr. 363/2010 af 23. juni. Feltet skal udfyldes med »0« (nul), hvis certificering ikke er obligatorisk. |
Tekst 172 | ||||
| <HashControl> |
fiscalResponse.AdditionalFields.HashControlValue GÆLDER KUN ved SAF-T export: Overstrømssystemet sender HashControl i FiscalAdditionalFields.HashControlPortugal |
ja |
Kontrolnøgle (HashControl) Version af den private nøgle, der er anvendt til at oprette signaturen i felt 4.1.4.4. – Dokumentnøgle (Hash). Feltet skal udfyldes med »0« (nul), hvis dokumentet er genereret af et ikke-certificeret program. |
Tekst 70 | ||||
| <Periode> |
Beregnet ud fra FiscalYearStartMonth hvis værdien f.eks. er 3 (=marts), og eksporten blev foretaget for april, er værdien af <Periode> "2". |
ja |
Regnskabsperiode (Periode) Måneden for skatteperioden skal angives fra “1” til “12”, regnet fra datoen for dens begyndelse. |
Int | ||||
| <InvoiceDate> | BookDate | ja |
Salgsdokumentets dato (InvoiceDate) Dato for udstedelse af salgsdokumentet. |
Dato | ||||
| <InvoiceType> |
Mapping: FT: "DocumentType": 1 / "[1] = Faktura FS: documentType": 0 / "[0] = Kvittering FR: DocumentType: 0 / "[0] = Kvittering, hvis Document.Partner er angivet (indeholder data). ND: understøttes ikke NC: documentType": 0 / "[0] = Kvittering" ELLER "documentType": 1 / "[1] = Faktura", hvis:
VD, TV, TD, AA, DA forældet Forsikringssektoren (RP, RE, CS, LD, RA) understøttes ikke |
ja |
Dokumenttype (InvoiceType) Skal udfyldes med:
For forsikringssektoren, når det ikke er medtaget i tabel 4.3. – Dokumenter til kontrol af varer eller tjenesteydelser (arbejdsdokumenter), kan det også udfyldes med:
(a) For data indtil den 31. december 2012. |
Tekst 2 | ||||
| <SpecialRegimes> | ja | Særordninger (SpecialRegimes) | Ikke relevant | |||||
| <SelfBillingIndicator> | altid indstillet til "0" | ja |
Indikator for selvfakturering (SelfBillingIndicator) Skal udfyldes med "1", hvis selvfakturering finder anvendelse, og med "0" (nul), hvis ikke. |
Int | ||||
| <CashVATSchemeIndicator> |
Indstilling i konfigurationen
|
ja |
Indikator for kontant Vat-ordning (CashVATSchemeIndicator) Indikator for overholdelse af kontant Vat-ordningen. Der skal indtastes »1«, hvis ordningen anvendes, og »0« (nul), hvis den ikke anvendes. |
Int | ||||
| <ThirdPartiesBillingIndicator> | Fakturering via tredjepart understøttes ikke. Derfor altid "0" | ja |
Indikator for fakturering udstedt i tredjeparts navn og på tredjeparts vegne (ThirdPartiesBillingIndicator) Feltet skal udfyldes med "1", hvis det vedrører fakturering udstedt i tredjeparts navn og på vegne af tredjepart, og med "0" (nul) i alle andre tilfælde. |
Int | ||||
| <SourceID> | user.ID | ja |
Brugerkode (SourceID) Bruger, der har oprettet dokumentet. |
Tekst 30 | ||||
| <EACCode> | nej |
CAE-kode (EACCode) CAE-koden for den aktivitet, der er knyttet til udstedelsen af dette dokument, skal angives. |
Tekst 5 | |||||
| <SYSTEMENTRYDATE> | bogføringsdato | ja |
Dato for registrering af dokumentet (SystemEntryDate) Dato for registrering ned til det nærmeste sekund på underskrivningstidspunktet. Dato- og tidsformat: »ÅÅÅÅ-MM-DDThh:mm:ss«. |
DateTime | ||||
| <TRANSACTIONID> | n.a. (ikke integreret løsning) | ja |
Transaktionsidentifikator (TransactionID) Dette felt skal udfyldes i tilfælde af et integreret regnskabs- og faktureringssystem, selv om filtypen (TaxAccountingBasis) ikke bør indeholde tabeller vedrørende regnskab. Den unikke nøgle fra tabel 3. Regnskabsbevægelser (GeneralLedgerEntries) for den transaktion, hvor dette dokument blev bogført, skal angives i overensstemmelse med den regel, der er defineret der for felt 3.4.3.1 – Unik nøgle for regnskabsbevægelsen (transactionId). |
Tekst 70 | ||||
| <CustomerID> | partner.id | ja |
Kundeidentifikator (CustomerID) Unik nøgle til tabel 2.2. – Kundetabel (Customer), i overensstemmelse med den regel, der er defineret deri for felt 2.2.1. – Unik kundeidentifikator (CustomerID). |
Tekst 30 | ||||
| <ShipTo> | hvis deliveryAddress er angivet som partner | nej |
Aflæsningssted (ShipTo) Oplysninger om aflæsningssted og -dato, hvor de solgte varer stilles til rådighed for clienten eller dens repræsentant i tilfælde af trepartstransaktioner. |
Ikke relevant | ||||
| <DeliveryID> | nej |
Leveringsidentifikator (DeliveryID) I tilfælde af trepartstransaktioner skal leveringsstedet og modtagerens Vat-nummer angives. |
Tekst 255 | |||||
| <DeliveryDate> | nej |
Leveringsdato (DeliveryDate) I forsikringssektoren skal dette felt udfyldes med slutdatoen for risikodækningsperioden. |
Dato | |||||
| <WarehouseID> | nej | Identifikationsnummer for modtagerlager (WarehouseID) | Tekst 50 | |||||
| <Placerings-ID> | nej | Varernes placering i destinationslageret (LocationID) | Tekst 30 | |||||
| <Address> | nej | Adresse | Ikke relevant | |||||
| <Bygningens nummer> | nej | Bygningens nummer (BuildingNumber) | Tekst 10 | |||||
| <Gadenavn> | partner.gadenavn | nej | Gadenavn (StreetName) | Tekst 200 | ||||
| <AddressDetail> |
partner.gade + partner.streetNumber |
ja | Det skal indeholde gadenavnet, husnummeret og eventuelt etage. | Tekst 210 | ||||
| <By> | partner.by | ja | By | Tekst 50 | ||||
| <POSTALCODE> | partner.PostalCode | ja | Postnummer | Tekst 20 | ||||
| <Region> | nej | Distrikt | Tekst 50 | |||||
| <Land> |
partner.CountryCode konverteret til ISO 3166 ALPHA-2 |
ja | Det skal udfyldes i overensstemmelse med ISO 3166 - 1-alpha-2. | Tekst 2 | ||||
| <ShipFrom> | storeAddress (fra konfiguration) | ja |
Lastested (ShipFrom) Oplysninger om sted og dato for lastning, hvor forsendelsen af de varer, der er solgt til kunden, påbegyndes. |
Ikke relevant | ||||
| <DeliveryID> | nej |
Leveringsidentifikator (DeliveryID) Registreringsnummeret på det anvendte transportkøretøj eller den anvendte forsendelsesform skal angives, f.eks. ekspreskurér osv. |
Tekst 255 | |||||
| <DeliveryDate> | nej |
Modtagelsesdato (DeliveryDate) I forsikringssektoren skal dette felt udfyldes med startdatoen for risikodækningsperioden. |
Dato | |||||
| <WarehouseID> | nej | Identifikationsnummer for afsendelseslager (WarehouseID) | Tekst 50 | |||||
| <Placerings-ID> | nej | Varernes placering i afsendelseslageret (LocationID) | Tekst 30 | |||||
| <Address> | nej | Adresse | Ikke relevant | |||||
| <Bygningens nummer> | nej | Bygningens nummer (BuildingNumber) | Tekst 10 | |||||
| <Gadenavn> | butiksadresse.gade (fra konfiguration) | nej | Gadenavn (StreetName) | Tekst 200 | ||||
| <AddressDetail> |
butiksadresse.gade + storeAddress.streetNumber (fra konfiguration) |
ja | Det skal omfatte gadenavn, husnummer og etage, hvis relevant. | Tekst 210 | ||||
| <By> | butiksadresse.by (fra konfiguration) | ja | By | Tekst 50 | ||||
| <POSTALCODE> | butiksadresse.PostalCode (fra konfiguration) | ja | Postnummer | Tekst 20 | ||||
| <Region> | nej | Distrikt | Tekst 50 | |||||
| <Land> | storeAddress.country konverteret til ISO 3166 ALPHA-2 (fra Konfiguration) | ja | Det skal udfyldes i overensstemmelse med ISO 3166 - 1-alpha-2. | Tekst 2 | ||||
| <MovementEndTime> | n.a. | nej |
Dato og klokkeslæt for transportens afslutning (MovementEndTime) Dato- og klokkeslagsformat: »ÅÅÅÅ-MM-DDThh:mm:ss«, hvor »ss« kan være »00«, hvis der ikke foreligger specifikke oplysninger. |
DateTime | ||||
| <MovementStartTime> | n.a. | ja |
Dato og klokkeslæt for transportens start (MovementStartTime) Dato- og klokkeslætstype: »ÅÅÅÅ-MM-DDThh:mm:ss«, hvor »ss« kan være »00«, hvis der ikke foreligger specifikke oplysninger. Dette felt skal udfyldes, hvis dokumentet også fungerer som et transportdokument i overensstemmelse med bestemmelserne i ordningen for varer i omsætning, godkendt ved lovdekret nr. 147/2003 af 11. juli. |
DateTime | ||||
| <Line> | ja | Ikke relevant | ||||||
| <Linjenummer> | positions.PositionNumber + 1 | ja |
Linjenummer (LineNumber) Linjerne skal eksporteres i samme rækkefølge, som de vises i det oprindelige dokument. |
Int | ||||
| <OrderReferences> | n.a. | nej |
Henvisning til kildedokumentet (OrderReferences) Hvis der kræves mere end én henvisning, kan denne struktur genereres så mange gange som nødvendigt. |
Ikke relevant | ||||
| <OriginatingON> | n.a. | nej |
Oprindeligt dokumentnummer (OriginatingON) Type, serie og nummer på det dokument, der ligger til grund for udstedelsen af dette dokument, skal angives. Hvis dokumentet er indeholdt i SAF-T (PT), skal nummereringsstrukturen i det oprindelige felt anvendes. |
Tekst 60 | ||||
| <OrderDate> | n.a. | nej | Dato for kildedokumentet (OrderDate) | Dato | ||||
| <ProductCode> | positions.ItemId | ja |
Produkt- eller tjenesteidentifikator (ProductCode) Nøgle til posten i tabel 2.4. – Tabel over produkter/tjenester (Product), i felt 2.4.2. – Produkt- eller tjenesteidentifikator (ProductCode). |
Tekst 60 | ||||
| <ProductDescription> | positions.itemCaption | ja |
Beskrivelse af produkt eller tjenesteydelse (ProductDescription) Beskrivelse af fakturalinjen, knyttet til tabel 2.4. – Produkt-/servicetabel (Product), i felt 2.4.4. – Produkt- eller servicebeskrivelse (ProductDescription). |
Tekst 200 | ||||
| <Mængde> | positioner.Mængde | ja | Mængde | Decimal | ||||
| <Måleenhed> |
Positions.Mængdeenhed.isoCode Brug ISO/UCUM-koder |
ja | Måleenhed (UnitOfMeasure) | Tekst 20 | ||||
| <UnitPrice> | beregnet ud fra: BaseNetValue / mængde | ja |
Enhedspris (UnitPrice) Enhedspris minus linje- og header-rabatter, ekskl. skatter. Skal udfyldes med »0,00«, hvis felt 4.1.4.19.8 skal udfyldes. - Skattepligtig enhedsværdi (TaxBase). |
Monetær | ||||
| <TaxBase> |
Anvendes kun til gratis varer, hvis GrossValue: 0 og BaseGrossValue > 0 |
ja |
Enhedens afgiftspligtige værdi (TaxBase) Enhedens afgiftspligtige værdi, der ikke indgår i dokumentets samlede beløb ekskl. afgifter (NetTotal). Denne værdi bruges som grundlag for beregning af afgifterne for linjen. Det fortegn (debet eller kredit), som den således beregnede afgift bidrager med til TaxPayable, afhænger af, om der er angivet et DebitAmount eller CreditAmount i linjen. |
Monetær | ||||
| <TaxPointDate> |
for documentType": 0 / "[0] = Kvittering
for DocumentType": 1 / "[1] = Faktura
|
ja |
Dato for afsendelse af varer eller levering af tjenesteydelser (TaxPointDate) Dato for afsendelse af varer eller levering af tjenesteydelser. Skal udfyldes med datoen på den tilhørende følgeseddel, hvis en sådan findes. Hvis der er mere end én følgeseddel, skal datoen for den ældste angives. |
Dato | ||||
| <Referencer> |
Henvisninger til fakturaer (Henvisninger) Henvisninger til fakturaer i deres korrigerende dokumenter. Hvis der kræves mere end én henvisning, kan denne struktur genereres så mange gange som nødvendigt. |
Ikke relevant | ||||||
| <Henvisning> | documentReference.fiscalDocumentNumber | nej | Henvisning til fakturaen eller den forenklede faktura via dens unikke identifikationsnummer i systemer, hvor dette findes. Nummereringsstrukturen for kildefeltet skal anvendes. | Tekst 60 | ||||
| <Begrundelse> | documentReference.returnReasonText | nej | Skal udfyldes med årsagen til udstedelsen. | Tekst 50 | ||||
| <Beskrivelse> | positions.itemCaption | ja | Beskrivelse af dokumentlinjen. | Tekst 200 | ||||
| <ProductSerialNumber> | nej | Produktets serienummer (ProductSerialNumber) | Ikke relevant | |||||
| <Serienummer> | positions.ItemSerialNumber | ja |
Serienummer Skal indeholde serienummeret for det produkt, der er anført i dokumentet. F.eks.: VIN, IMEI, ISSN, ISAN. Hvis der kræves mere end én reference, kan dette felt genereres så mange gange som nødvendigt. |
Tekst 100 | ||||
| <DebitAmount> | positioner.netNetValue for den respektive returposition | ja |
Debetbeløb (DebitAmount) Linjebeløb ekskl. moms for dokumenter, der skal bogføres på salgskontoen. Dette beløb trækkes fra linje- og header-rabatter. |
Monetær | ||||
| <CreditAmount> | positioner.netNetValue for den respektive salgsposition | ja |
Kreditbeløb Linjebeløb, ekskl. moms, for dokumenter, der skal bogføres som kredit på salgskontoen. Dette beløb trækkes fra linje- og header-rabatter. |
Monetær | ||||
| <Moms> | ja | Skattesats | Ikke relevant | |||||
| <Skatteform> | "IVA" angives altid | ja |
Skatteformskode (TaxType) Skattearten skal angives i dette felt. Det skal udfyldes med:
|
Tekst 3 | ||||
| <TaxCountryRegion> |
afledt af FiscalRegions (for butikken)
Tilknytning:
|
ja |
Skattepligtigt land eller region (TaxCountryRegion) Skal udfyldes i overensstemmelse med ISO 3166-1-alpha-2. For de autonome regioner Madeira og Azorerne skal feltet udfyldes med:
|
Tekst 5 | ||||
| <TaxCode> |
VatIdentification I Portugal gælder følgende Vat-satser: Portugal: Normalsats: 23 % Reduceret sats: 6 % Mellemliggende sats: 13 % Azorerne: Normal sats: 16 % Reduceret sats: 4 % Mellemstatssats: 9 % Madeira: Normal sats: 22 % Reduceret sats: 4 % (gyldig fra: 01.10.2024) Mellematsats: 12 % |
ja |
Skattekode (TaxCode) Skattekode i skattetabellen. I tilfælde af felt 4.1.4.19.15.1. – Skatteformskode (TaxType) = Vat skal det udfyldes med:
I tilfælde af felt 4.1.4.19.15.1 – Skatteformskode (TaxType) = IS skal følgende angives:
I tilfælde af manglende afgiftspligt skal feltet udfyldes med »NS«. |
Tekst 10 | ||||
| <TaxPercentage> | Positions.VatPercent | ja |
Skatteprocent (TaxPercentage) Dette felt skal udfyldes, hvis der er tale om en skatteprocent. Momsprocenten svarer til den moms, der gælder for felt 4.1.4.19.13. – Debetbeløb (DebitAmount) eller felt 4.1.4.19.14. – Kreditbeløb (CreditAmount). I tilfælde af fritagelse eller ikke-afgiftspligt skal dette felt udfyldes med værdien »0« (nul). |
Decimal | ||||
| <TaxAmount> | TaxType understøttes ikke | ja |
Skattebeløb (TaxAmount) Dette felt skal udfyldes, hvis der er tale om et fast enhedsbeløb for stempelafgift. Dette beløb, ganget med mængden (Quantity), indgår i den skyldige afgift (TaxPayable). |
Monetær | ||||
| <TaxExemptionReason> |
Koder for fritagelsesårsager M01-M99 fiscalResponse.printingFields |
ja |
Begrundelse for skattefritagelse (TaxExemptionReason) Dette felt skal udfyldes, når felterne 4.1.4.19.15.4 – Skatteprocent (TaxPercentage) eller 4.1.4.19.15.5 – Skattebeløb (TaxAmount) er lig med nul. Der skal henvises til den gældende lovbestemmelse. Dette felt skal også udfyldes i tilfælde af, at der ikke er skattepligt for de skatter, der er anført i tabel 2.5 – Skatteoversigt (TaxTable). |
Tekst 60 | ||||
| <TaxExemptionCode> | Se koder for fritagelsesårsager M01-M99 | ja |
Kode for årsag til skattefritagelse (TaxExemptionCode) Skal udfyldes med koden for grunden til fritagelse eller manglende beskatning, som findes i Softwareintegrationsmanualen – Overførsel af fakturaer til AT. Dette felt skal udfyldes, når felterne 4.1.4.19.15.4 – Skatteprocent (TaxPercentage) eller 4.1.4.19.15.5 – Skattebeløb (TaxAmount) er lig med nul. Dette felt skal også udfyldes i tilfælde af, at der ikke er betalingspligt for de skatter, der er anført i tabel 2.5 – Skatteoversigt (TaxTable). |
Tekst 3 | ||||
| <SettlementAmount> | nej |
Afregningsbeløb pr. linje (SettlementAmount) Skal afspejle alle indrømmede rabatter (andelen af de samlede rabatter for denne linje og de rabatter, der er specifikke for samme linje), som påvirker værdien af felt 4.1.4.20.3. – Dokumentets samlede beløb inkl. skatter (GrossTotal). |
Monetær | |||||
| <Toldoplysninger> | nej | Toldoplysninger (CustomsInformation) | Ikke relevant | |||||
| <ARCNo> | nej |
Administrativ referencenummer (ARCNo) Udfyld med den kode, der tildeles efter validering af det elektroniske administrative dokument (e-DA). Hvis der kræves mere end én reference, kan dette felt oprettes så mange gange som nødvendigt. |
Tekst 21 | |||||
| <IECAmount> | nr |
Punktafgiftsbeløb for linjen (IECAmount) Punktafgiftsbeløb, der indgår i beskatningsgrundlaget for dokumentlinjen, hvis det ikke er specificeret på en separat linje i dokumentet, hvor »Produkt- eller tjenesteindikator (ProductType)« = E. |
Monetær | |||||
| <DocumentTotals> | ja | Dokumenttotaler (DocumentTotals) | Ikke relevant | |||||
| <TaxPayable> | summen af TaxValue for positioner | ja | Skyldig skat (TaxPayable) | Monetær | ||||
| <NetTotal> | summen af NetValue for positioner | ja |
Samlet dokumentbeløb ekskl. skatter (NetTotal) Dette felt må ikke omfatte beløb, der vedrører de skatter, der er anført i tabel 2.5 – Skatteoversigt (TaxTable). |
Monetær | ||||
| <GrossTotal> | summen af GrossValue af positionerne | ja |
Samlet dokumentbeløb inklusive skatter (GrossTotal) Dette felt bør ikke afspejle eventuelle kildeskatter, der er inkluderet i struktur 4.1.4.21. – Kildeskat (WithholdingTax) |
Monetær | ||||
| <Valuta> | kun hvis payments.CurrencyIsoCode != EUR | nej | Det bør ikke genereres, hvis dokumentet er udstedt i euro. | Ikke relevant | ||||
| <Valutakode> | payments.currencyIsoCode | ja |
Valutakode (CurrencyCode) Ved brug af udenlandsk valuta skal dette udfyldes i overensstemmelse med ISO 4217. |
Tekst 3 | ||||
| <CurrencyAmount> | betalinger.beløb.i.ForeignAmount | ja |
Samlet beløb i udenlandsk valuta (CurrencyAmount) Værdi af felt 4.1.4.20. 3. – Dokumentets samlede beløb inklusive skatter (GrossTotal) i dokumentets oprindelige valuta. |
Monetær | ||||
| <ExchangeRate> | payments.ForeignAmountExchangeRate | ja |
Valutakurs (ExchangeRate) Den valutakurs, der anvendes til omregning til EUR, skal angives. |
Decimal | ||||
| <Afregning> | nej |
Aftaler eller betalingsmetoder. Hvis der kræves mere end én reference, kan denne struktur genereres så mange gange som nødvendigt. |
Ikke relevant | |||||
| <Afregningsrabat> | nej |
Fremtidige rabataftaler (SettlementDiscount) Skal udfyldes med de rabataftaler, der fremover skal anvendes på nutidsværdien. |
Tekst 30 | |||||
| <Afregningsbeløb> | nej |
Afregningsbeløb (SettlementAmount) Angiver det aftalte beløb for fremtidig rabat uden at påvirke nutidsværdien af det dokument, der er angivet i felt 4.1.4.20.3. — Dokumentets samlede beløb inklusive skatter (GrossTotal). |
Monetær | |||||
| <Afregningsdato> | nej |
Aftalt afregningsdato (SettlementDate) De oplysninger, der skal medtages, er den aftalte dato for betaling med rabat |
Data | |||||
| <PAYMENTTERMS> | nej |
Betalingsbetingelser De oplysninger, der skal medtages, er de aftalte betingelser eller betalingsfristen. |
Tekst 100 | |||||
| <Betaling> | nej |
Ved blandede betalinger skal beløbene angives efter betalingsmåde og betalingsdato. Hvis der kræves mere end én reference, kan denne struktur genereres så mange gange som nødvendigt. |
Ikke relevant | |||||
| <Betalingsmekanisme> |
betalinger.PaymentType Mapping:
|
nej |
Betalingsmåde (PaymentMechanism) Skal udfyldes med:
|
Tekst 2 | ||||
| <PAYMENTAMOUNT> | betalinger.beløb | nej |
Betalingsbeløb (PaymentAmount) Beløbet pr. betalingsmetode skal angives. |
Monetær | ||||
| <PAYMENTDATE> | nej | Betalingsdato (PaymentDate) | Dato | |||||
| <WithholdingTax> | nej |
Kildeskat Hvis der kræves mere end én reference, kan denne struktur genereres så mange gange som nødvendigt. |
Ikke relevant | |||||
| <WithholdingTaxType> | nej |
Kode for kildeskatstype (WithholdingTaxType) I dette felt skal du angive typen af kildeskat ved at udfylde det med:
|
Tekst 3 | |||||
| <WithholdingTaxDescription> | nej |
Årsag til kildeskat (WithholdingTaxDescription) Den gældende lovbestemmelse skal angives. Hvis skattetypekoden (WithholdingTaxType) = IS, skal den pågældende skattekode angives. |
Tekst 60 | |||||
| <WithholdingTaxAmount> | nej |
Kildeskattebeløb (WithholdingTaxAmount) Beløbet for den tilbageholdte skat skal angives. |
Monetært | |||||
Andre dokumenter
Ud over "Handelsdokumenter til forbrugere (SalesInvoices)" indeholder SAF-T andre dokumenter:
- Dokumenter vedrørende varebevægelser (MovementOfGoods)
- Dokumenter til kontrol af varer eller levering af tjenesteydelser (WorkingDocuments)
- Udstedte betalingsdokumenter (Payments)
Mappingen af disse afsnit svarer til afsnittet "Kommercielle dokumenter til kunder (SalesInvoices)" og omfatter data fra de dokumenttyper, der er anført i artiklen "documentType mapping SAF-T (PT)"
Denne artikel er oversat automatisk.
Kommentarer
0 kommentarer
Log ind for at kommentere.